• Movie slide 1
  • Movie slide 2
  • Movie slide 3
ads
تبلیغات
درخواست فیلم

فول آرشیو خوانندگان

دانلود فیلم ناهید با لینک مستقیم

دانلود فیلم ناهید با لینک مستقیم

دانلود فیلم ایرانی ناهید با لینک مستقیم و کیفیت بالا از سرور جهان دانلود

فیلم سینمایی ناهید را با لینک مستقیم و بصورت رایگان از رسانه ی فرهنگی جهان دی ال دانلود نمایید

نقد و بررسی کامل فیلم ناهید + اخبار و حواشی و تصاویری از فیلم ناهید

لینک دانلود اضافه شد

دانلود فیلم ناهید با لینک مستقیم

نام فیلم : ناهید
ژانر : اجتماعی
کارگردان : آیدا پناهنده
بازیگران : ساره بیات، پژمان بازغی، نوید محمد زاده، پوریا رحیمی سام، نسرین بابایی، میلاد حسین پور، فریبرز زیده سرایی، محمد رضا راد، مهرداد بخشی، فریده دریامج، عباس آستانه، ابوذر جلالی، کهن قنبریان، سیامک مظفری، سینا ناظمی، امیر مهدی صفت، مریم شعبانی، مسعود بدر طالعی، فاطمه مظلوم
سال تولید : ۱۳۹۴

خلاصه داستان : روایتی از زندگی ناهید که در دوراهی قرار گرفته و سعی می کند زندگی خود را سر و سامان دهد.

بیژن امکانیان

نویسنده: آیدا پناهنده، ارسلان امیری/ مدیر فیلمبرداری: مرتضی قیدی/ مدیر صدابرداری: جهانگیر میرشکاری/ طراح صحنه و لباس: مهدی موسوی/ طراح گریم: سودابه خسروی تدوین: ارسلان امیری/ مدیر تولید: وحید مرادی/ موسیقی: مجید پوستی/ صداگذار: مهرشاد ملکوتی/ مدیر تدارکات: یوسف آقایی/ مجری طرح: شهاب فقیه/ برنامه ریز و دستیار کارگردان: محسن حسن پور/ منشی صحنه: شیما باقری/ عکاس: حبیب مجیدی/ مدیر صحنه: علیرضا جعفری/ محصول: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی/ مشاور امور رسانه‌ای: منصور جهانی و مدیریت فضای مجازی: امید عشیری.

نیکان فیلم

۹۴/۰۸/۲۷

هنر بازتاب تجربه‌های روانی انسان است ، که با زبانی خلاقانه تجلی می‌یابد و نماد پردازی‌های هنر هفتگانه را در خویش دارد و به گونه ای ژرف ‌تر و اثر بخش ، با تار و پود روان انسان در پیوند قرار می‌گیرد و از ضمیر ناآگاه تا ضمیرآگاه عرصه جلوه او می‌گردد. افق‌های نوینی را در پیش دیدگان انسان می‌گشاید و از این رو رمزگشایی ابعاد نهفته‌ی فیلم که خاستگاهی ناآگاه دارد، نیازمند نگاهی روان‌کاوانه و روان‌شناسانه است.

با چنین دغدغه‌ای مرکز خدمات روان شناسی سیاووشان فیلم‌های در خور تأمل ایرانی و خارجی را از چشم‌اندازهای روان کاوی و روان شناسی برای شناخت عمیق‌تر و کیفی‌تر آنها تحلیل و تبیین می نماید.

در این سلسله نشست‌ها، برای پاییز ۱۳۹۴ فیلم ارزنده‌ی ” ناهید ” با حضوردست اندرکاران فیلم درنظر گرفته شده است تا با حضور متخصصان سیاووشان مورد تحلیل روان کاوانه و روان پژوهانه  قرار گیرد.

 

نقد و بررسی فیلم :

ناهید ( ساره بیات ) زن جوانی است که از همسر معتادش احمد ( نوید محمد زاده ) طلاق گرفته است و روزگار سختی را می گذراند. وی که از پس مخارج زندگی اش بر نمی آید، با مرد جوانی به نام مسعود ( پژمان بازغی ) آشنا می شود که به او علاقه مند شده اما…

کارگردان :   آیدا پناهنده

متولد سال ۱۳۵۸ در تهران می باشد و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در رشته سینما از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران می باشد. فعالیت هنری پناهنده با ساخت فیلم کوتاه و سپس کارهای تلویزیونی آغاز شد که از جمله مهمترین آنها می توان به « آبروی از دست رفته آقای صادقی » اشاره کرد. « ناهید » اولین ساخته سینمایی آیدا پناهنده می باشد.

 

درباره فیلم « ناهید » :

« ناهید » به عنوان اولین تجربه کارگردانی آیدا پناهنده تلاش می کند تا قصه ای سرراست درباره انواع و اقسام معضلات اجتماعی مختص به جامعه زنان روایت کند. اما مشکل اینجاست که در روایت این داستان، ضعف های ریز و درشت بسیاری وجود دارد، به حدی که امکان چشم پوشی از آنان حتی برای یک فیلم اولی دشوار است.

شخصیت ناهید در داستان قرار است روایتگر داستان زنی باشد که در جامعه سنتی اش پیرامونش ( در اینجا بندر انزلی ) باید بین انتخاب پسر و همسر جدیدش، یکی را برگزیند. این خلاصه وضعیت « ناهید » می توانست بازه گسترده ای از جزئیات و خرده داستانهای مختلف را شامل شود که با پرورش آنها، با اثری اجتماعی مناسبی مواجه شویم. اما شخصیت هایی که در « ناهید » حضور دارند، تک بُعدی و فراموش شدنی هستند.

خودِ شخصیت اصلی ناهید با بازی ساره بیات، فردی مجهول و غیرقابل درک است. آیدا پناهنده تا اواسط داستان از او شخصیتی مستحکم و مادری دلسوز یاد می کند که نگران وضعیت فرزندش است. پسرِ ناهید که رویه سرکشی را پیش گرفته، تا اواسط داستان توسط فیلمساز پرداخته می شود اما از میانه به بعد، تمرکز از او برداشته می شود و این شخصیت و روحیه نه چندان ملایمش به حاشیه رانده می شود و رابطه ناهید و مسعود جایگزین آن می شود. این تغییر رویه ، ناگهانی و بی منظق است و نشان می دهد که پناهنده تسلط چندانی به فرم قصه گویی ندارد.

 

همسر سابق ناهید به نام احمد ( نوید محمد زاده ) نیز کارکرد چندانی در داستان ندارد. وی در دقایقی از فیلم به سراغ ناهید می آید و تلاش می کند تا او را قانع نماید به زندگی سابقش بازگردد و در دقایق دیگر، او را در حال شرط بندی و مسائل پیرامون آن مشاهده می کنیم که البته با حذف این سکانس ها کوچکترین لطمه ای به جریان اصلی فیلم وارد نمی شود. به تصویر کشیدن این شرط بندی ها و خشونت های موجود در آن، هیچ مفهوم و پیام مشخصی ندارند و بی کاربرد هستند و تنها منجر به طولانی شدن دقایق فیلم شده اند.

فیلم در ایجاد منطق روایی نیز ناتوان و درمانده است. ناهید در اغلب دقایق فیلم این نکته را یادآوری می کند که بی آنکه علاقه ای به مسعود داشته باشد ، تنها به جهت تامین منابع مالی به ازدواج موقت مسعود رضایت داده است. مشخصا سازندگان علاقه مند بوده اند تا با استفاده از دیالوگ ها و موقعیت های گوناگون، رفته رفته عشق را در قلب ناهید نسبت به مسعود شعله ور نمایند که این اتفاق نیز در اواخر داستان رخ می دهد اما نه به واسطه موقعیت های مختلف، بلکه به یکباره و بی آنکه مخاطب دلیلی برای علاقه مند شدن ناهید به مسعود پیدا کند. اینکه در یک اثر قصه گو، اجزای صحیح فیلمنامه و منطق روایی وجود نداشته باشد، حاکی از یک ضعف نابخشودنی است که منجر به ایجاد دافعه برای مخاطب می شود. مخاطب در حساس ترین بخش بخش داستان نمی تواند عشق ناهید به مسعود را باور کند.

 

وضعیت پسرِ ناهید نیز در نوع خود عجیب به نظر می رسد. آیدا پناهنده بطور واضح مشخص نکرده که دلیل رفتار ستیزه جویانه امیررضا نسبت به خواسته های مادرش به چه علت می باشد. آیا او علاقه مند به زندگی در کنارش پدرش است؟ پاسخ به این سوال منفی است چراکه وی علاقه ای هم به همراهی با پدرش ندارد و این مسئله را در جریان فیلم اعلام می کند. از طرف دیگر مشخص نیست که به چه دلیل ناهید بطور دائم در حال دروغ گفتن به مسعود است و چرا دائم در حال مخفی کردن مسائل مختلف از اوست. البته در بدترین این موارد، بردن احمد به پاسگاه و نشان دادن فیلمی به او که در آن ناهید در کنار مسعود حضور دارد، عجیب و غیرقابل باور است.

بازی بازیگران فیلم متوسط و در اغلب موارد ضعیف می باشد. تغییر جغرافیای فیلم منجر به اختیار کردن لهجه شمالی برای بازیگران فیلم شده اما نتیجه این تغییر منجر به بروز انواع و اقسام اشتباهات گفتاری در فیلم شده است. ساره بیات با اینکه با لهجه ای شمالی دیالوگ ادا می کند، در برخی دقایق این وضعیت را فراموش کرده و به لهجه فارسی باز می گردد! دیگر بازیگران فیلم نیز وضعیت مشابهی دارند. در بخش بازیگری نیز بازیهای درخشانی از بازیگران فیلم شاهد نیستیم. البته بطور کل « ناهید » فرصتی برای هنرنمایی بازیگران فیلم در اختیارشان قرار نداده و روی هم رفته بازیهای کنترل شده ای از بازیگران فیلم شاهد هستیم.

 

« ناهید » در مجموع سعی کرده اثری اجتماعی که روایتگر معضلات زندگی یک زن از ازدواج موقت گرفته تا گرفتن حضانت فرزند باشد، اما به حدی در تعریف داستان بی منطق است و ضعف دارد که مخاطب عطای گوش سپردن به پیامهای اخلاقی فیلم را به لقایش می بخشد. با اینحال نباید از یاد برد که « ناهید » اولین تجربه کارگردانی آیدا پناهنده است.

حاشیه های فیلم :

نوید محمد زاده درباره فیلمنامه فیلم «ناهید» گفت:

“فیلمنامه این فیلم سینمایی از بهترین آثار در حوزه فیلمنامه‌نویسی سینمای ایران است. زمانی که فیلمنامه ای به من معرفی می‌شود، ابتدا نظر اهالی فن را جویا می‌شوم و با آنها مشورت می‌کنم اما زمانی که این فیلمنامه را خواندم بدون مشورت با کسی اعلام کردم که در این فیلم بازی خواهم کرد.”

شعار فیلم «ناهید» بر اساس یکی از دیالوگ های موجود در فیلمنامه انتخاب شده است، دیالوگی که معنا و مفهوم فیلم را در بر دارد.

آیدا پناهنده، کارگردان فیلم «ناهید» درباره ساخت این فیلم در شمال کشور گفت:

“دلایل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باعث شد تا این فیلم در فضایی غیر از تهران ساخته شود.”

پوریا رحیمی‌سام در فیلم «ناهید» علاوه بر بازیگر، به عنوان مشاور لهجه نیز حضور داشته است.

آیدا پناهنده درباره ساخت و زنانه بودن فیلم «ناهید» گفت:

“به لحن زنانه در فیلم ها اعتقاد دارم و معتقدم که منظور از زنانه یا مردانه بودن یک فیلم، جنسیت نیست بلکه منظور لحن و بیان فیلم است، از همین رو به نظر من فیلمسازی مثل کیشلوفکسی زنانه ترین فیلم‌های تاریخ جهان را ساخته استبعد از سال ها سختی و عذاب کشیدن و فیلم ساختن های بسیار بالاخره سینمایی را که دوست داشتم به تصویر کشیدم و از این جهت حالم خوب است اما کار با حرفه ای ترین عوامل سینما حال مرا خوب‌تر کرد؛ چراکه این فیلم در شرایط جوی بسیار سخت و هوای سرد ساخته شد. امیدوارم مورد پسند مردم قرار گیرد.”

بیژن امکانیان درباره فیلم «ناهید» گفت:

“«ناهید» قهرمان جدیدی را به مخاطب معرفی می کند و متعلق به سینمای اکران است. من «ناهید» را از این جهت دوست دارم که سعی در روایت پیچیده داستان ندارد بلکه در عین سادگی، عمق مطلب را به مخاطب می رساند.”

تولید و ساخت فیلم «ناهید» ۳ سال طول کشید.

ساره بیات درباره نقشش در فیلم «ناهید» گفت:

“جسارت در پذیرش نقش‌های متفاوت برای ما بازیگران یک وظیفه است.

پژمان بازغی درباره فیلم «ناهید» گفت:

“قصه فیلم «ناهید» طوری نوشته شده است که درباره هیچ یک از شخصیت‌ها هیچ قضاوتی نمی‌شود.

آیدا پناهنده، نمایش فیلم «ناهید» در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۵ را به مادرش تقدیم کرد.

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، در پی موفقیت فیلم «ناهید» در جشنواره کن ۲۰۱۵، پیام تبریکی را خطاب به دست اندرکاران این فیلم منتشر کرد.

تصاویر فیلم ناهید :